Ny sværvægtsbokser fra BMW

Alt tyder på, at BMW inden længe vil lancere en ny boksermotor på 1.254 kubik til de store GS-, R-, RS- og RT-modeller.

BMW’s efterhånden ”aldrende” R 1200-boksermotor (1.170 kubik) står til at skulle udskiftes med en nyere – og større – af slagsen. Det erfarer en lang række mc-medier, der har opsnappet en godkendelsesattest fra det californiske miljøagentur CARB (California Air Resources Board).

Attesten, som MCTC også har set, afslører, at BMW har fået godkendt en ny motor på 1.254 kubik til fem nye modeller: R 1250 GS, R 1250 GS Adventure, R 1250 R, R 1250 RS og R 1250 RT.

Udover det er det sparsomt med oplysninger. Rygtebørsen lader dog vide, at den nye boksermotor kommer til at yde lidt flere heste end den nuværende – nemlig 136 hestekræfter mod 125 hestekræfter (fortsat ved 7.750 o/min, men med fladere moment- og kraftkurve). Vægten kommer også til at stige en smule – fem kilo – fra 244 til 249 kg for R 1200 GS i standardtrim og fire kilo mere for Adventure-udgaven.

Mulighed for VVT

Den største spekulation – som endnu ikke er bekræftet – går på, hvorvidt den nye boksermotor, som altså er 84 kubik større end den nuværende, vil blive udstyret med variabel ventil-justering (variable valve timing, VVT).

Ifølge ”spionbilleder” af en ny udgave af R 1200 RT – som kommer til at hedde R 1250 RT – er det blevet bemærket, at dækslerne til knastakslerne har ændret design. Det kunne indikere, at VVT er ved at finde vej til BMW’s nye boksermotorer – som kan være med til øge ydeevnen og samtidig sænke brændstofsforbruget og udledningen af udstødningsgasser.

Intermot eller EICMA

Siden introduktionen i 2004 er R 1200 GS (som efterfølger til R 1150 GS) gået hen og blevet BMW’s bedst sælgende motorcykel – nogensinde. Alene i 2017 stod R 1200 GS-modellerne for næsten en tredjedel af det samlede mc-salg med mere end 50.000 solgte eksemplarer verden over.

Så selvom BMW Motorrad ikke selv har meldt noget ud endnu – måske fordi der netop stadig er et stort lager af R 1200-modeller, der skal sælges – giver det god mening, at en ny boksermotor snart vil blive fremvist for offentligheden for at trække endnu flere kunder ind i biksen.

BMW’s ”trend” med at tilføje flere kubik til eksisterende modeller gjorde sig i øvrigt også gældende, da tyskerne i år introducerede opfølgerne til F 700 GS og F 800 GS med F 750 GS og F 850 GS (med ny parallel-twin-motor med to modsatroterende balanceaksler). Her var der tale om en øgning på 55 kubik (fra 798 til 853) – næsten tilsvarende det nuværende løft på 84 kubik (fra 1.170 til 1.254) for de store R-modeller.

Det forventes, at BMW vil løfte sløret for den nye boksermotor og de nye R-modeller på enten Intermot-udstillingen i Köln i oktober og/eller på EICMA-udstillingen i Milano i november.

R nineT-modellerne, der også er udstyret med den nuværende 1.170 kubik boksermotor, er ikke nævnt i CARB-papirerne, men mon ikke de også får glæde af den nye motor inden længe.