12 år efter KTM's indtog i bilbranchen, og 1300 solgte X-Bow's senere, er østrigerne nu klar til at tage indsatsen skridtet videre fra den oprindelige model, der vel bedst kan beskrives som en forvokset gokart. I år kommer nemlig den helt nye X-Bow GTX og den FIA-homolegerede GT2 – og det er et par noget mere seriøse maskiner.
600 hestekræfter
De nye X-Bow-modeller er med en længe på 470 centimeter og en bredde på over to meter markant større biler end forgængeren, men på trods af det er vægten kun på omkring 1.000 kilo. Det er selvfølgelig det femdobbelte af KTM's motorcykler, men ifølge Hubert Trunkenpolz, der er ansvarlig for KTM's bilproduktion, har de gjort brug af deres erfaringer fra tohjulerne for at holde vægten nede på X-Bow.
Den nye X-Bow GTX er KTM's hidtil mest seriøse forsøg på en udvidelse fra to til fire hjul.
Den højere vægt akkompagneres nemlig også af en større motor end i tohjulerne, for X-Bow GTX drives af en femcylindret rækkemotor fra Audi med 500 hestekræfter, der i GT2-modellen er tunet yderligere til over 600 hestekræfter. Det giver et styrke/vægt-forhold på omkring to kilo per hestekraft – det samme som den nye KTM 790 Adventure.
Større prisskilt
Med mere seriøse præstationer kommer dog også en mere seriøs pris, for den nye KTM X-Bow GTX koster omkring 1,7 millioner kroner, mens GT2 er endnu en halv million dyrere. Og det er endda uden moms, men afgiften kan dog formentlig spares, for det fremgår ikke af KTM's præsentation, om den nye GTX vil kunne indregistreres til vejen ligesom forgængeren.
Det ligger dog fast, at GT2-modellen skal deltage i GT2-racerserien, hvilket vil gøre KTM til det tredje mærke i serien efter Audi og Porsche. Det sker formentlig allerede senere i år, hvis corona tillader det, for forudbestillingen af de første 25 X-Bow GTX og GT2-modeller starter nu, med forventet levering i efteråret.