MC nyheder

Nye CRF’ere fra Honda

  • 2019_gallery_CRF450L_01.jpg
  • 2019_gallery_CRF450L_02.jpg
  • 2019_gallery_CRF450L_03.jpg
  • 2019_gallery_CRF450L_04.jpg
  • 2019_gallery_CRF450L_05.jpg
  • 2019_gallery_CRF450L_06.jpg
  • 131058_2019_CRF450L.jpg
  • 131059_2019_CRF450L.jpg
  • 131062_2019_CRF450L.jpg
  • 131065_2019_CRF450L.jpg
  • 131066_2019_CRF450L.jpg

Honda lancerer tre opdaterede og to helt nye modeller i CFR-serien – heriblandt en længe ventet CFR 450 L.

Honda har netop annonceret, at man til 2019 opdaterer og udvider CRF-serien. Det drejer sig konkret om opdateringer af offroad-modellerne CRF 250 R, CRF 450 R og CRF 450 RX samt en ny CRF 250 RX. Hertil – og ikke mindst – kommer en helt ny lillebror til Africa Twin: CRF 450 L.

Udover Africa Twin (CRF  1000 L) har CRF 250 L og CRF 250 Rally ellers været de eneste medlemmer af CRF-familien, som er godkendt til kørsel på offentlig vej. Men med den nye CRF 450 L er der nu endnu et gade-lovligt CRF-familiemedlem, og den ser vi nærmere på her.

CFR 450 L er ifølge Honda inspireret af motocrosseren CRF 450 R, som også danner selve basen for L-versionen. Honda beskriver det nye familiemedlem som en ”dual-purpose motorcycle” med mulighed for sjov både på og udenfor vejen. CRF 450 L er desuden udstyret med sidestøttefod, en større benzintank og LED-lys for og bag. Første store service er ved 32.000 kilometer, hvilket ifølge Honda er med til at gøre den til et ”bekymringsfrit bekendtskab”.

Bag det offroad-orienterede ydre gemmer sig en vandkølet 1-cylindret motor på 449 kubik. Motoren yder 25 hestekræfter og har et moment på 32 Nm – hvilket også gør motorcyklen mulig at køre på A2-kørekort. Den forholdsvis beskedne trækkraft opvejes af en køreklar vægt på bare 131 kilo.

Mellemste ”Africa Twin” er dog ikke for alle. Sædehøjden er nemlig opgivet til hele 940 mm – 20 mm mere end højeste konfiguration på CRF 1000 LD i Adventure Sports-udgaven – hvorfor kortbenede kørere nok må se sig forvist til en anden mc.

Tankens volumen er på 7,6 liter, og CRF 450 L er udstyret med enkelt skivebremse for og bag. Forhjulet er 21 tommer og med 49 mm Showa-USD-forgaffel – baghjulet 18 tommer og med Pro-Link-affjedring.

De nye medlemmer af CRF-familien ventes på markedet i slutningen af 2018, men det er endnu uvist, hvornår de rammer Danmark. Prisen på Honda CRF 450 L og de andre CRF-modeller er ikke offentliggjort.