Honda har netop annonceret, at man til 2019 opdaterer og udvider CRF-serien. Det drejer sig konkret om opdateringer af offroad-modellerne CRF 250 R, CRF 450 R og CRF 450 RX samt en ny CRF 250 RX. Hertil – og ikke mindst – kommer en helt ny lillebror til Africa Twin: CRF 450 L.
Udover Africa Twin (CRF 1000 L) har CRF 250 L og CRF 250 Rally ellers været de eneste medlemmer af CRF-familien, som er godkendt til kørsel på offentlig vej. Men med den nye CRF 450 L er der nu endnu et gade-lovligt CRF-familiemedlem, og den ser vi nærmere på her.
CFR 450 L er ifølge Honda inspireret af motocrosseren CRF 450 R, som også danner selve basen for L-versionen. Honda beskriver det nye familiemedlem som en ”dual-purpose motorcycle” med mulighed for sjov både på og udenfor vejen. CRF 450 L er desuden udstyret med sidestøttefod, en større benzintank og LED-lys for og bag. Første store service er ved 32.000 kilometer, hvilket ifølge Honda er med til at gøre den til et ”bekymringsfrit bekendtskab”.
Bag det offroad-orienterede ydre gemmer sig en vandkølet 1-cylindret motor på 449 kubik. Motoren yder 25 hestekræfter og har et moment på 32 Nm – hvilket også gør motorcyklen mulig at køre på A2-kørekort. Den forholdsvis beskedne trækkraft opvejes af en køreklar vægt på bare 131 kilo.
Mellemste ”Africa Twin” er dog ikke for alle. Sædehøjden er nemlig opgivet til hele 940 mm – 20 mm mere end højeste konfiguration på CRF 1000 LD i Adventure Sports-udgaven – hvorfor kortbenede kørere nok må se sig forvist til en anden mc.
Tankens volumen er på 7,6 liter, og CRF 450 L er udstyret med enkelt skivebremse for og bag. Forhjulet er 21 tommer og med 49 mm Showa-USD-forgaffel – baghjulet 18 tommer og med Pro-Link-affjedring.
De nye medlemmer af CRF-familien ventes på markedet i slutningen af 2018, men det er endnu uvist, hvornår de rammer Danmark. Prisen på Honda CRF 450 L og de andre CRF-modeller er ikke offentliggjort.