MC nyheder

På Royal Enfield til Sydpolen

  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (11).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (5).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (12).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (10).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (7).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (6).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (1).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (9).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (8).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (3).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (2).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (4).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (13).jpg
  • royal_enfield_himalayan_sydpolen_90_south_mctc_2021 (14).jpg

Royal Enfield vil fejre sit 120-årsjubilæum med en motorcykelekspedition til Sydpolen. Forsøget hedder "90° SOUTH - Quest for the Pole" og begynder 26. november 2021.

Opdateret 6. november 2021

Royal Enfield har eksisteret siden 1901 – altså 120 år her i 2021 – og dét markerer mc-producenten med et opsigtsvækkende stunt.

I løbet af 39 dage vil Royal Enfield nemlig forsøge at nå den geografiske sydpol fra Ross-isbræmmen, Antarktis største isbræmme, via Leverett-gletsjeren og til sidst Amundsen-Scott South Pole station – en rejse på 770 kilometer. 

Ekspedition, som har fået navnet "90° SOUTH - Quest for the Pole", skal foregå på to ekspeditionsforberedte Himalayan-motorcykler og begynder officielt 26. november 2021 i Cape Town, Sydafrika. Herfra vil de to Royal Enfield-kørere, Santhosh Vijay Kumar og Dean Coxson, stævne ud mod Ross-isbræmmen, hvor ekspedition for alvor begynder.

 

Følgebiler, opgraderede motorcykler og miljøhensyn

De to kørere og to Himalayan-motorcykler kommer dog ikke til at være helt alene på den kolde sydpol. De får følgeskab af Arctic Trucks, medlem af "The International Association of Antarctica Tour Operators", som er kendt for deres ekspertise i felten og har hjulpet til og assisteret ved adskillige forskerekspeditioner på Sydpolen.

Ligeledes er de to Himalayan-motorcykler ikke "helt standard". I forbindelse med ekspeditionen er de blevet modificerede med "funktionelle opgraderinger", så de bedre kan håndtere det hvide og barske landskab, som Sydpolen må siges at være. Ifølge Royal Enfield selv er Himalayan dog en så "komplet og kompetent maskine", at der kun har været tale om "minimale ændringer" for at gøre den klar til turen. Eksempelvis er forreste tandhjul, som normalt har 15 tænder, udskiftet med et med 13 tænder for mere moment. 

Nå ja. De to motorcykler skal heller ikke ud på decideret offroad på deres vej mod Sydpolen. For at "reducere friktion" og "begrænse udledninger til et absolut minimum" skal motorcyklerne køre på et i forvejen komprimeret snespor. Det har selvfølgelig ikke noget med Himalayans (manglende) evner og/eller kræfter at gøre, men handler ifølge Royal Enfield om at tage mest muligt hensyn til miljøet.

Se flere billeder fra forberedelserne i galleriet øverst og video herunder. God fornøjelse!

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.