MC nyheder

Retrovolution med cylinder-underskud

  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (2).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (3).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (4).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (5).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (6).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (7).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (14).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (8).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (9).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (10).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (11).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (12).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (13).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (16).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (17).jpg
  • kawasaki_z_650_rs_2021_mctc (18).jpg

Kawasaki har sendt en ny retro-mc på gaden, Z 650 RS, med klare referencer til den klassiske Z 650 fra 70'erne. Der mangler dog én væsentlig ting – eller rettere to – for modsat ophavet kommer den nye "retrovolution" Z 650 RS ikke med 4-cylindret rækkemotor, men derimod med vandkølet parallel twin.

Kawasaki fortsætter med at præsentere nye motorcykler, der både ligner og tager udgangspunkt i fortidens klassikere. Det så vi eksempelvis med hyldestmodellen til den legendariske Z1 fra 1972, Z 900 RS, som tilmed kom i en opdateret og mere luksuriøs SE-version for nylig.

Nu er turen kommet til den nøgne mellemklassemodel Z 650, som Kawasaki netop har lanceret i en RS-version: Z 650 RS. Med retrodetaljer en masse er den nye RS ifølge Kawasaki tro mod originalen Z 650-B1 fra 1977, hvilket Kawasakis marketingsmateriale heller ikke lægger skjul på. Tværtimod. En ægte "retrovolution" lyder meldingen.

"Samme pinstripes og basisfarve som Z 650-B1. Autentisk retrosæde og syninger. Klassisk Z-'anderøv'. 'Patronhylster'-instrumenter som en klassisk Z. Z 650-mærkat i samme stil som 1977's B1-model," skriver Kawasaki blandt andet.

Fra fire til to cylindre

Vi må da også medgive, at det rent visuelt er tydeligt at se, hvor inspirationen til den nye Z 650 RS stammer fra. Der er mange fine detaljer, som henleder tankerne på den originale Z 650 (1977-1983).

Men ved en direkte sammenlignen mellem Z 650 anno 1977 og Z 650 RS årgang 2021 kommer man ikke udenom, at der både "mangler" dobbelte støddæmpere og tromlebremse bagerst, kickstarter, aflange udstødningsrør på begge sider, trådegerfælge og – måske vigtigst af alt – en rækkefirer i stedet for en rækketoer.

For hvor den oprindelige Z 650 var udstyret med luftkølet 4-cylindret rækkemotor, er den nye Z 650 RS i stedet med samme parallel twin som resten af Kawasakis 650-modeller: Vandkølet twin på 649 kubik med 68 hestekræfter og 64 Nm moment.

Trods cylinder-halvering og "manglende 70'er-udstyr" – og hvem savner egentlig en tromlebremse? – så er den nye Z 650 RS et flot og interessant bud på en moderne retromotorcykel i mellemklassen. Dansk levering er bekræftet til 28. oktober 2021, og selvom prisen endnu ikke er fastsat, forventer Kawasaki Denmark, at den kommer til at ligge på omkring 105-110.000 kroner. Til sammenligning koster standard-Z 650 lige under 90.000 kroner i 2021.

Kawasaki Z 650 RS specifikationer:

Motor: Euro 5-godkendt vandkølet rækketwin
Maks-effekt: 68 hk v. 8.000 o/min
Maks-moment: 64 Nm v. 6.700 o/min
A2-version: Ja (35 kW/48 hk)
Forbrug: 23,3 km/l
Antal gear: 6
Køreklar vægt: 187 kilo
Sædehøjde: 820 mm
Tankindhold: 12 liter
Farver: Grøn, sort eller grå
Levering i DK: Fra 28-10-2021
Pris i DK: Cirka 110.000 kroner

Se flere billeder af den nye Kawasaki Z 650 RS i galleriet øverst.
Udover "Candy Emerald Green" fås den også i farverne sort eller grå.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.