Amerikanske Zeros modelprogram har i store træk bestået af de samme modeller de seneste fem år, og selvom de løbende er blevet opdateret på stort set alle områder, har en helt ny model være tiltrængt for at få mærket videre. Og nu er den her så med navnet SR/F.
Zero SR/F er et stort skridt fremad fra de foregående SR/DSR-topmodeller, især hvad angår performance. I et speciallavet trellis-stel med koncentrisk svingarm sidder en ny ZF75-10 elektrisk motor, der leverer op til 110 hk og imponerende 190 Nm – et drastisk skift fra de nuværende modellers maksimale 69 hk.
Den nye Zero SR/F kan leveres i "Boardwalk" rød og "Seabright" blå.
Til at håndtere de ekstra kræfter kommer SR/F som den første elektriske motorcykel med Bosch' MSC-system, der styrer variabel traction-control og kurve-ABS – sidstnævnte på dobbelte radialmonterede bremsecalipre.
Der er desuden fuldjusterbar affjedring fra Showa både for og bag, og Diablo Rosso III-gummi fra Pirelli på fælgene, så SR/F lægger op til at være seriøst underholdende på snoet vej. Og når det går ligeud, forsætter Zero'en faktisk helt til 200 km/t, men så dræner den til gengæld batteriet hurtigere, end du kan nå at sige "rækkeviddeangst".
En 95 procents opladning kan tage ned til 1 time, og den teoretiske rækkevidde er op til 320 km.
Kører man derimod (meget) pænt, kan SR/F i teorien nå 320 km på en opladning, hvis man kombinerer ZF14.4-batteriet med tilkøbet "Power Tank", der kommer på markedet sidst på året. Uden Power Tank er den teoretisk rækkevidde 259 km, men den realistiske rækkevidde må forventes at være tættere på 150 km.
Til gengæld kan SR/F lades hurtigere op end nogen anden motorcykel i Zeros modelprogram, en 0 til 100 procents opladning kan klares på så lidt som 1,5 time med 6 kW Rapid Charge og type 2-lader. Og du kan følge ladeprocessen (og stort set alt andet data om motorcyklen) i realtid via det nye Cypher III operativsystem med tilhørende app.
Dansk pris og lancering kendes endnu ikke, men Zero SR/F starter ved cirka 125.000 kr. på hjemmemarkedet i USA.