Stort galleri: Katana er genopstået

  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-028.jpg
  • 2560_3000.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-009.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-010.jpg
  • GSX-S1000SM0_YMD_D_LF.jpg
  • GSX-S1000SM0_YMD_D_RF.jpg
  • GSX-S1000SM0_YMD_D_RR.jpg
  • GSX-S1000SM0_YMD_R.jpg
  • Suzuki-Katana-5.jpg
  • Suzuki-Katana-4.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-026.jpg
  • Suzuki-Katana-3.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-019.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-021.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-015.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-016.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-022.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-023.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-017.jpg
  • GSX-S1000SAM0-Katana_action-024.jpg

Nu er den her endelig; reinkarnationen af 80'er-drønet Suzuki Katana. Se alle billeder og data her.

Intermot-udstillingen i Köln er i fuld gang, og en af de mest ventede nyheder er genopståelsen af Suzukis legendariske Katana-model. Den oprindelige GSX1100 Katana kom på markedet i 1981 og blev en succes især i kraft af dens alternative og meget futuristiske design.

Futurisme anno 1981 er retro i 2018, og det passer jo meget godt til tidsånden, så Suzuki har ladet sig kraftigt inspirere af originalen, da de designede den nye Katana 1000 – og heldigvis for det, for her på redaktionen synes vi faktisk, at den ser ret fed ud.

Ligesom originalen skal Suzuki Katanas karakteristiske design nok dele vandene.

Den lave, spidse front med firkantet forlygte er taget direkte fra fremtids-80'erne, og det får virkelig Katana til at skille sig ud fra andre moderne motorcykler. Det kantede udtryk på tank og sidekåber, samt den korte aggressive bagende får dog alligevel Suzuki'en til at passe ind i det 21. århundrede, så det er ikke en direkte nostalgisk kopi af GSX 1100'eren, men nærmere en moderne nyfortolkning.

Under det spændende ydre gemmer sig i store træk en Suzuki GSX-S 1000, både hvad angår motor og chassis. Det vil sige 150 hk fra en 999-kubiks rækkefirer – udviklet fra 2005-generationen af supersportscyklen GSX-R 1000 – 43 mm KYB-forgaffel, radialt monterede Brembo-calipre og svingarm direkte fra den nuværende GSX-R1000. Grunden til at GSX-S 1000 (og dermed Katana) bruger den gamle Gixxer-motor er, at dens større slaglængde (59 mm mod 55,1 mm i den nuværende) giver den et mere harmonisk bund- og mellemområde til gavn for hverdagskørsel.

Katana får en redesignet udgave af farve-TFT-skærmen fra GSX-R 1000 R.

Katana deler også GSX-S 1000's elektronikpakke med 3-trins traction-control, Low RPM-assist, der hjælper med i gangsætning ved lave omdrejninger, samt slipper-kobling, og derudover har Katana LED-lygter hele vejen rundt og TFT-instrumenter fra GSX-R. Ulig både GSX-S og GSX-R, og resten af Suzukis modelprogram i øvrigt, har Katana desuden en svingarmsmonteret nummerpladeholder.

Selvom stel, kronrørsvinkel og dermed akselafstand er identisk med GSX-S 1000, er resten af Katana en smule større og tungere end sine søskende. Modellen måler 2.125 mm x 830 mm x 1.180 mm, vejer 215 kg og har en sædehøjde på 825 mm. Til gengæld betyder det flade retrodesign, at benzintanken kun rummer 12 liter, så når det brede 190 mm bagdæk først kommer på arbejde, bliver der nok ikke langt mellem tankstationsbesøgene.

Vi glæder os ikke desto mindre til at prøve den nye Suzuki Katana og ikke mindst til at finde ud af, om prisen kan holdes langt nok nede til at gøre den interessant for andre end nostalgikere herhjemme!