Af Daniel Bohnsen / 05-11-2019

Da MV Agusta trak klædet af den nye Rush 1000 til EICMA 2019 i Milano, var der nok flere blandt publikum, der troede, at der var tale om en konceptmodel, der aldrig ville nå offentlig vej, eller en custombygget specialmodel, der kun ville eksistere i ét eksemplar. Men de gale italienere meddelte ufortrødent, at Rush 1000 ville gå i produktion allerede omkring nytår.

Modellen er i bund og grund en Brutale 1000 Serie Oro, hvor de (meget få) hæmninger der har været pålagt den model er fjernet, og fantasien har fået frit løb. Det har resulteret i en nøgen motorcykel, der ligner en prototype og producerer 208 hestekræfter på offentlig vej – 212 hestekræfter med SC-Project racer-udstødning.

De aerodynamiske finner på hver side af køleren har Rush 1000 arvet fra Brutale 1000, men kulfibercoveret på bagfælgen er nyt.

Udover rækkefireren med titaniumsplejlstænger og to indsprøjtningsdyser per cylinder bruger Rush 1000 også eletronisk Öhlins EC-affjedring og Brembo Stylema bremsecalipre fra Brutale 1000-modellen. Den overordnede form er da også genkendelig, men Rush 1000 skiller sig alligevel ud med LED-kurvelys fortil, spids bagende og kulfiberbeklædning af bagfælgen for forbedret aerodynamik.

Udover den vilde Rush 1000 præsenterede MV Agusta også masseproduktionsudgaverne af Brutale 1000 RR og den smukke Superveloce 800, men dem og resten af EICMA-nyhederne kan du læse om i Touring Nyt 9/2019, der udkommer næste måned.

Læs også

Kæmpe galleri: MV Agusta F3 RR

Ren italiensk brutalitet

Ny F3 fra MV Agusta