Her finder du information om ombygning af motorcykler, skrevet af Thomas Krebs, direktør SKAD.
Ansvarshavende Thomas Krebs, direktør SKAD – skad@skad.dk – stand august 2022
Den korte
Kører du på en motorcykel, der er konstruktivt ændret, så kan der ske følgende, hvis du bliver stoppet til kontrol:
Kan du ikke bevise, at den konstruktive ændring er synet, så bliver du henvist til syn eller får køreforbud.
Har du bygget for meget om ift. reglerne, så kan du tabe afgiften, og der bliver opkrævet ny afgift og i nogle tilfælde en betydelig bøde. Vi taler mange penge – rigtig mange penge!
HUSK – afgift og syn er to forskellige ting!
• Syn underligger Færdselsstyrelsen – https://fstyr.dk
• Afgift underligger Motorstyrelsen – https://motorst.dk
En motorcykel skal være lovligt synet. Lovligt syn betyder, at alle konstruktive ændringer er noteret i DMR – Digital Motor Register. Nysynet betyder ikke nødvendigvis lovlig, hvis konstruktive ændringer ikke er skrevet ind i systemet!
En motorcykel skal være lovligt afgiftsberigtiget. Bygges en motorcykel om efter der er betalt afgift, så kan afgiften bortfalde (ID-tab) – altså må der så ikke køres på motorcyklen, og der skal betales ny afgift på den ombyggede motorcykel.
SKAD har gennem mange år sat fokus på, at der skal forefindes regler, så folk kan finde ud af hvad der er lovligt, og hvad ikke.
Synsregler for ombygning
1.1.2017 kom de første ombygger-regler for motorcykler ifm. syn. SKAD har bidraget til, at reglerne bliver nemme at forstå. Reglerne kan hentes på fstyr.dk under synsvejledning.
Konstruktive dele omfatter for eksempel
• Gaffelbroer og komplette gafler
• Bremsekalibre
• Bremsetypeskift og bremsefastgørelse
• Fremflytterkits, hvor bremsen flyttes med, enten med ny hydraulikcylinder eller stangsystem
• Motor og motordele, herunder udstødning, der har indflydelse på forbrænding – det vil sige udstødningsgasserne.
• E-mærkede motorcykler må kun køre med E-mærkede udstødninger (typisk efter 2004). Her gælder de såkaldte EURO-normer: EURO1, EURO2, EURO3, EURO4 mv. Her skal støj og forurening overholdes som oplyst fra producenten.
• Bagsvinger og baghjulsophæng
• Hjul når omkredsen øges eller formindskes med mere end 5 %
• Alle dimensionsændringer på stellet, det vil sige afskæring, ombygning og svejsning. For fenderstruts gælder særlige regler.
Kører du på en motorcykel, der er konstruktivt ændret, så kan der ske følgende, hvis du bliver stoppet til kontrol:
Kan du ikke bevise, at den konstruktive ændring er synet, så bliver du henvist til syn eller får køreforbud.
Har du bygget for meget om ift. reglerne, så kan du tabe afgiften, og der bliver opkrævet ny afgift og i nogle tilfælde en betydelig bøde. Vi taler mange penge – rigtig mange penge!
HUSK – afgift og syn er to forskellige ting!
• Syn underligger Færdselsstyrelsen – https://fstyr.dk
• Afgift underligger Motorstyrelsen – https://motorst.dk
En motorcykel skal være lovligt synet. Lovligt syn betyder, at alle konstruktive ændringer er noteret i DMR – Digital Motor Register. Nysynet betyder ikke nødvendigvis lovlig, hvis konstruktive ændringer ikke er skrevet ind i systemet!
En motorcykel skal være lovligt afgiftsberigtiget. Bygges en motorcykel om efter der er betalt afgift, så kan afgiften bortfalde (ID-tab) – altså må der så ikke køres på motorcyklen, og der skal betales ny afgift på den ombyggede motorcykel.
SKAD har gennem mange år sat fokus på, at der skal forefindes regler, så folk kan finde ud af hvad der er lovligt, og hvad ikke.
Synsregler for ombygning
1.1.2017 kom de første ombygger-regler for motorcykler ifm. syn. SKAD har bidraget til, at reglerne bliver nemme at forstå. Reglerne kan hentes på fstyr.dk under synsvejledning.
Konstruktive dele omfatter for eksempel
• Gaffelbroer og komplette gafler
• Bremsekalibre
• Bremsetypeskift og bremsefastgørelse
• Fremflytterkits, hvor bremsen flyttes med, enten med ny hydraulikcylinder eller stangsystem
• Motor og motordele, herunder udstødning, der har indflydelse på forbrænding – det vil sige udstødningsgasserne.
• E-mærkede motorcykler må kun køre med E-mærkede udstødninger (typisk efter 2004). Her gælder de såkaldte EURO-normer: EURO1, EURO2, EURO3, EURO4 mv. Her skal støj og forurening overholdes som oplyst fra producenten.
• Bagsvinger og baghjulsophæng
• Hjul når omkredsen øges eller formindskes med mere end 5 %
• Alle dimensionsændringer på stellet, det vil sige afskæring, ombygning og svejsning. For fenderstruts gælder særlige regler.
• Belysning og spejle skal være e-mærket.
Kommer du til syn med en ombygget motorcykel?
Det er din pligt som ejer af motorcyklen at anmelde en hver konstruktiv ændring. Synsmanden har ikke umiddelbar pligt til at forholde sig til dette, da mange synsmænd ikke har kendskab til motorcykler i udstrakt grad. Findes der konstruktive ændringer, og synsmanden finder dem, så vil du afkræves dokumentation for disse. Thomas Krebs har i 2009 fået godkendt TÜV i Danmark, hvilket betyder, at du kan få synet konstruktive dele med TÜV uden problemer.
Du skal være opmærksom på, at synsmanden har pligt til at indtaste konstruktive ændringer i DMR, som overvåges af Motorstyrelsen. Det vil typisk resultere i, at du via e-boks modtage besked på, at du skal indsende billeder af din motorcykel, hvorefter man vurderer, om du skal betale ny afgift.
Så gør det rigtigt fra starten af, så har du ingen problemer.
SKAD MC værksteder hjælper dig gerne.
Hvad kan bruges som dokumentation?
Generelt, så er det letteste, at du kan fremvise et TÜV Teilegutachten, der oplyser om delen og indeholder netop den motorcykelmodel, som du har. Desuden skal dokumentet indeholde et KBA-P nummer fra den tyske Færdselsstyrelse.
Du kan også anvende en afprøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium eller prøvningsinstans. Det er dog en bekostelig affære, at betale for afprøvninger og prøvekørsler, så kan du nøjes med TÜV godkendte dele, så er det en fordel for din pengepung.
Synsfolk har pligt til at uploade alle dokumenter på en server, hvor Færdselsstyrelsen kan kontrollere synet. Færdselsstyrelsen har ret til at underkende et syn og foretage kontrol af en motorcykel.
Afgiftsregler for ombygning
SKAD har forhandlet i mange år med SKAT og herefter med Motorstyrelsen, der er blevet grundlagt i 2018. Oktober 2021 kom så det egentlige produkt af de mange års forhandling – et nyhedsbrev, hvor ombygning er inddelt i 3 zoner, den grønne – den gule – den røde. Reglerne kan hentes på motorst.dk under nyhedsbreve. Her kan du finde hvad der er lovlig uden konsekvens (grøn), hvornår du skal ansøge om bindende svar (gul) og hvad der er strengt forbudt (rød). SKAD har dermed skabt et grundlag for, at folk roligt kan bygge om, uden at være bange for at miste afgiften.
Vigtige oplysninger om din motorcykel
Du kan også se forskellige synsrapporter på https://nummerplade.net.
Du kan hente information over din motorcykel på https://motorregister.skat.dk (find køretøj). Dispensationsafsnittet, hvor ombygninger bør være noteret (efter ca. 2015), kræver NemID. Før 2015 er det meste materiale destrueret af SKAT. Så har du ikke det selv, så findes det ikke mere.For mere information kontakt en kompetent synsvirksomhed eller et SKAD MC værksted.
Køb af ombygget motorcykel?
Er du ved at købe en ombygget motorcykel, men ikke ved om den er lovlig, så er det vigtigt at du beder om aktindsigt. Du skal også have alle papir på ombygninger, herunder TÜV, rapporter, bindende svar fra Motorstyrelsen, synsrapporter mv. i hånden, før du kan føle dig sikker. SKAD har udarbejdet et godkendt aktindsigtsskema, som indeholder de rette spørgsmål, så du får de rette svar. Kontakt et SKAD MC værksted for mere info. Er du TFTB-medlem, så får du gratis vejledning via TFTB-gruppen (se for neden).
Det er din pligt som ejer af motorcyklen at anmelde en hver konstruktiv ændring. Synsmanden har ikke umiddelbar pligt til at forholde sig til dette, da mange synsmænd ikke har kendskab til motorcykler i udstrakt grad. Findes der konstruktive ændringer, og synsmanden finder dem, så vil du afkræves dokumentation for disse. Thomas Krebs har i 2009 fået godkendt TÜV i Danmark, hvilket betyder, at du kan få synet konstruktive dele med TÜV uden problemer.
Du skal være opmærksom på, at synsmanden har pligt til at indtaste konstruktive ændringer i DMR, som overvåges af Motorstyrelsen. Det vil typisk resultere i, at du via e-boks modtage besked på, at du skal indsende billeder af din motorcykel, hvorefter man vurderer, om du skal betale ny afgift.
Så gør det rigtigt fra starten af, så har du ingen problemer.
SKAD MC værksteder hjælper dig gerne.
Hvad kan bruges som dokumentation?
Generelt, så er det letteste, at du kan fremvise et TÜV Teilegutachten, der oplyser om delen og indeholder netop den motorcykelmodel, som du har. Desuden skal dokumentet indeholde et KBA-P nummer fra den tyske Færdselsstyrelse.
Du kan også anvende en afprøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium eller prøvningsinstans. Det er dog en bekostelig affære, at betale for afprøvninger og prøvekørsler, så kan du nøjes med TÜV godkendte dele, så er det en fordel for din pengepung.
Synsfolk har pligt til at uploade alle dokumenter på en server, hvor Færdselsstyrelsen kan kontrollere synet. Færdselsstyrelsen har ret til at underkende et syn og foretage kontrol af en motorcykel.
Afgiftsregler for ombygning
SKAD har forhandlet i mange år med SKAT og herefter med Motorstyrelsen, der er blevet grundlagt i 2018. Oktober 2021 kom så det egentlige produkt af de mange års forhandling – et nyhedsbrev, hvor ombygning er inddelt i 3 zoner, den grønne – den gule – den røde. Reglerne kan hentes på motorst.dk under nyhedsbreve. Her kan du finde hvad der er lovlig uden konsekvens (grøn), hvornår du skal ansøge om bindende svar (gul) og hvad der er strengt forbudt (rød). SKAD har dermed skabt et grundlag for, at folk roligt kan bygge om, uden at være bange for at miste afgiften.
Vigtige oplysninger om din motorcykel
Du kan også se forskellige synsrapporter på https://nummerplade.net.
Du kan hente information over din motorcykel på https://motorregister.skat.dk (find køretøj). Dispensationsafsnittet, hvor ombygninger bør være noteret (efter ca. 2015), kræver NemID. Før 2015 er det meste materiale destrueret af SKAT. Så har du ikke det selv, så findes det ikke mere.For mere information kontakt en kompetent synsvirksomhed eller et SKAD MC værksted.
Køb af ombygget motorcykel?
Er du ved at købe en ombygget motorcykel, men ikke ved om den er lovlig, så er det vigtigt at du beder om aktindsigt. Du skal også have alle papir på ombygninger, herunder TÜV, rapporter, bindende svar fra Motorstyrelsen, synsrapporter mv. i hånden, før du kan føle dig sikker. SKAD har udarbejdet et godkendt aktindsigtsskema, som indeholder de rette spørgsmål, så du får de rette svar. Kontakt et SKAD MC værksted for mere info. Er du TFTB-medlem, så får du gratis vejledning via TFTB-gruppen (se for neden).
Tab af den skattemæssige identitet
Bliver du stoppet ved kontrol af Motorstyrelsen, så vil din motorcykel gennemgås (afgift). Her vurderes, hvorvidt motorcyklen er ombygget i sådan en grad, at motorcyklen har tabt sin skattemæssige identitet (ID-tab og tab af penge). Den skattemæssige identitet er den stand af motorcyklen, som der oprindeligt blev betalt registreringsafgift for.
Ved en identitetsvurdering gælder de nye regler, som SKAD har forhandlet på plads med Motorstyrelsen (se for oven).
Vejsidesyn
Vejsidesyn er en ”billig” erstatning for periodisk syn. Her vil din motorcykel blive gennemgået på samme måde, som du kender det fra syn af en bil. Der er ikke noget odiøst ved det. Bremser, lys, blink, dæk, stel mv. gennemgås. Også ombygninger kan gennemgås og kræves dokumenteret. Udstødninger der larmer meget, vil blive sendt til synshallen for måling.
Med håret i postkassen?
Lander du i en situation, hvor du har mistet afgiften på din motorcykel, eller den er konfiskeret, så er godt råd dyrt. Du har flere muligheder, men vi anbefaler dig, at du kontakter en advokat, der har styr på registreringsafgiftsloven. SKAD kan bistå i sager som teknisk juridisk sagkyndig, hvor vi støtter op omkring din advokat. Kontakt os for mere info.
Bliver du stoppet ved kontrol af Motorstyrelsen, så vil din motorcykel gennemgås (afgift). Her vurderes, hvorvidt motorcyklen er ombygget i sådan en grad, at motorcyklen har tabt sin skattemæssige identitet (ID-tab og tab af penge). Den skattemæssige identitet er den stand af motorcyklen, som der oprindeligt blev betalt registreringsafgift for.
Ved en identitetsvurdering gælder de nye regler, som SKAD har forhandlet på plads med Motorstyrelsen (se for oven).
Vejsidesyn
Vejsidesyn er en ”billig” erstatning for periodisk syn. Her vil din motorcykel blive gennemgået på samme måde, som du kender det fra syn af en bil. Der er ikke noget odiøst ved det. Bremser, lys, blink, dæk, stel mv. gennemgås. Også ombygninger kan gennemgås og kræves dokumenteret. Udstødninger der larmer meget, vil blive sendt til synshallen for måling.
Med håret i postkassen?
Lander du i en situation, hvor du har mistet afgiften på din motorcykel, eller den er konfiskeret, så er godt råd dyrt. Du har flere muligheder, men vi anbefaler dig, at du kontakter en advokat, der har styr på registreringsafgiftsloven. SKAD kan bistå i sager som teknisk juridisk sagkyndig, hvor vi støtter op omkring din advokat. Kontakt os for mere info.
Undgå fejl og tab af mange penge, og informer dig – tegn et medlemskab i TFTB
The Freedom To Build – TFTB er en undersektion i SKAD. Her kan private ”garagebyggere” melde sig ind for kun 350,-/år. Dermed støtter man både det politiske arbejde og får adgang til en masse medlemsmateriale og vejledning om forskellige projekter, dele, ombygninger, som man har planlagt. Man får også konkret vejledning omkring alt det man skal gøre, for at man kan køre lovligt på sin ombygget motorcykel.
Du kan melde dig ind via https://www.skad.dk/medlemskab/tftb-the-freedom-to-build
Du kan melde dig ind via https://www.skad.dk/medlemskab/tftb-the-freedom-to-build

© Thomas Krebs
Ansvarsforhold:
Der tages forbehold for ændringer i lovgivningen efter udkommen af denne vejledning.
Denne vejledning kan ikke stå alene, og det er den til en hver tid gældende lovgivning, der skal følges. Denne vejledning tjener udelukkende som information og guide. Thomas Krebs eller SKAD kan ikke gøres ansvarlige for konsekvenser for personer, på grund af undladelse af at følge gældende lovgivning.
Ansvarsforhold:
Der tages forbehold for ændringer i lovgivningen efter udkommen af denne vejledning.
Denne vejledning kan ikke stå alene, og det er den til en hver tid gældende lovgivning, der skal følges. Denne vejledning tjener udelukkende som information og guide. Thomas Krebs eller SKAD kan ikke gøres ansvarlige for konsekvenser for personer, på grund af undladelse af at følge gældende lovgivning.