Der skal en helt særlig konceptmodel til at stjæle fokus fra lanceringen af en ny 1-liters superbike. Og det havde Aprilia med til EICMA 2018, da den klart mest besøgte motorcykel på hele Piaggio-koncernes stand i efteråret ikke var den nye RSV4 1100 Factory, men derimod en model, som Aprilia ikke engang ville love kom i produktion.
Nu har repræsentanter fra det italienske mærke dog taget bladet fra munden og bekræftet over for franske moto-station.com, at RS 660 kommer, og at den færdige udgave vises allerede i november måned, når EICMA 2019 løber af stablen:
"Udviklingen af RS 660 er fortsat i gang, men den skrider planmæssigt frem. Der er ingen grund til, at den ikke skulle blive klar til lancering i 2020", fortæller de.
Vi var selv blandt de savlende tilskuere tilbage i november måned, da RS 660 Concept blev præsenteret.
RS 660 er en supersportscykel i mellemklassen, der i Aprilias egne ord er tiltænkt yngre motorcyklister, som vil have en motorcykel, der kan transportere dem nogenlunde komfortabelt i hverdagen og udfordre dem på racerbanen. For at opnå den kombination har RS 660 et højere styr, større sæde og mindre aggressivt placerede fodhvilere end dedikerede baneracere, men der er nu alligevel ingen tvivl om, hvad Aprilia-ingeniørerne har lagt mest vægt på.
Konceptmodellen havde i hvert fald både Brembo Stylema-bremser og elektronisk justérbar Öhlins-affjedring, og designet peger generelt mere på sport end komfort. Vi ved dog ikke, hvor mange af specifikationerne der bibeholdes på produktionsmodellen, udover at motoren vil forblive en paralleltwin på 660 cm3., der startede sit liv som halvdelen af en V4 fra den store Tuono 1100.