Af Daniel Bohnsen / 15-09-2023

Lanceringen af 660-serien, der startede med sportsmodellen RS 660 i 2020, har været med til at gøre Aprilia aktuelle igen efter nogle svære år, og nu bygger fabrikken i Noale videre på det momentum med en ny A2-model, der skal tage kampen op mod Kawasaki Ninja 400, KTM RC 390, Yamaha R3, og Honda CBR 500 R.

 

Flest heste per kilo

Aprilia RS 457, som den hedder, stiller som den japanske konkurrenter til kamp med en vandkølet række-2'er med fire ventiler per cylinder, der i Apriliaens tilfælde er på 457 kubik og leverer de maksimale 35 kW/48 hestekræfter, som A2-kørekortsreglerne tillader. Kombineret med en køreklar vægt på 175 kilo har italieneren overhånden, når det kommer til kraft/vægt-forhold, selvom marginalerne er små i klassen.

RS 457 skiller sig også ud med ramme i aluminium, mens USD-forgaffel og monoshock-bagdæmper med justerbar forspænding tegner godt for køreegenskaberne i samarbejde med en 320 mm bremseskive fortil med firestemplet radialcaliper. Her er selvfølgelig ABS, dog ikke med kurvefunktion som hos KTM, men derudover en fin elektronikpakke med traction control, Ride by Wire, køreprogrammer og mulighed for at tilkøbe quickshift.

Ligheden med de større RS 660 og RSV4 er slående på den lille nye Aprilia RS 457, og blinklys er ligesom på dem integreret i forlygten.

Førerpladsen byder både på oplyste knapper og 5" TFT-farveskærm.

Pris endnu ukendt

Designet fortsætter stilen fra RS 660 med muskuløse linjer, aerodynamisk kåbe, LED-lygter og 5" TFT-farveskærm. Her er højt placeret clip on-styr for kompromis mellem sport og komfort, og så er der også premiumdetaljer som baggrundsbelyst styrbetjening. De øvrige specifikationer er endnu ikke offentliggjort, ligesom pris og lancering heller ikke kendes endnu.

Aprilia RS 457 forventes dog at lande til sæsonstart næste år, og konkurrenterne koster i omegnen af 80.000-90.000 kroner, så mon ikke man vil forsøge at holde prisen på fem cifre.

Læs også

Historiens mest ekstreme RSV4

Første fotos af ny Aprilia Tuareg

Aprilia Tuono V4 og RSV4 er klar til 2021