MC nyheder

BMW R 12: R nineT får cruiser-forvandling

  • BMW R 12 nineT MCTC (1).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (13).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (4).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (3).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (7).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (9).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (8).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (10).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (2).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (12).jpg
  • BMW R 12 nineT MCTC (11).jpg

Fra næste år vil det eksisterende R nineT-modelprogram udgå og blive erstattet af de nye R12 og R 12 nineT i BMW's retroudvalg. Læs om cruiseren og roadsteren her:

Siden introduktionen i 2013 har BMW's R nineT-retromotorcykler udviklet sig til en succesfuld genre for BMW og har affødt flere submodeller i form af Scrambler, Pure, Urban G/S med videre. Fra næste år bliver der dog både opdateret og ryddet ud i R nineT-serien, som fremover kommer til at hedder R 12 og kun findes i det originale roadster-format under navnet R 12 nineT og som ny cruiser-model med navnet R 12.

Ny lettere ramme
Den tekniske nyudvikling begge R 12-modeller får gavn af er en spaceframe-ramme i stål med påboltet bagstel, som dels er lettere end forgængerens todelte løsning og dels giver mulighed for et simplere mere klassisk udtryk takket være færre samlingspunkter. Sidstnævnte fremhæver BMW i præsentationen nærmest som det vigtigste, for som tidligere er retromodellerne i høj grad stiløvelser.

Således er designet strømlinet endnu mere med nye LED-lys for og bag (endelig farvel til forgængerens plastikmonstrum af en baglygte/nummerpladeholder) og ny dobbelt analoginstrumentering med mulighed for tilkøb af et minimalistisk digitaldisplay i stedet. Begge modeller lægger i allerhøjeste grad op til personalisering med masser af ekstraudstyr, der kan trække designet i den ene eller den anden retning.

Det nye stel er basis for alle afskygninger den nye R 12 cruiser og R 12 nineT roadster.

Sport eller cruise
R 12 nineT er mest tro mod modellen, som vi kender den, med sportsligt orienteret retrodesign, 17" hjul, passagersædeskal, kortere benzintank med børstede knæfordybninger og fuld justerbarhed af USD-forgaflen. R 12 har derimod 16" baghjul og større 19" forhjul for mere tilbagelænet cruiser-udtryk med lavere sædehøjde, 70'er inspireret tank og lavt monteret bagskærm. Begge har dog USD-forgaffel og firestemplede, radialmonterede monobloc calipre, som før var forbeholdt topmodellen.

De to adskiller sig også på tunet af den velkendte 1.170 kubik luft-/oliekølede boksermotor, der yder de velkendte 109 hk i R 12 nineT, men er skruet ned til 95 hk i R 12 - og foruden nye luftfilterkasse og udstødning er den i øvrigt uændret fra forgængeren. Det er elektronikken dog ikke, for R 12 har nu både kurve-ABS og traction-control samlet i køreprogrammer foruden nøglefri tænding, USB-C og 12 V-udtag som standard.

BMW R 12 starter ved 191.500 kroner, hvilket faktisk er en del billigere end de udgående modeller, mens R 12 nineT kan købes fra 242.500 kroner. Begge er online nu, så du kan begynde at lege med din egen personligt tilpassede drømme-R 12 i BMW's konfigurator her.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.