MC nyheder

BMW R 18 er landet!

  • BMW R 18 2020 MCTC (1).jpg
  • BMW R 18 2020 MCTC (3).jpg
  • BMW R 18 2020 MCTC (4).jpg
  • BMW R 18 2020 MCTC (5).jpg
  • BMW R 18 2020 MCTC (8).jpg
  • BMW R 18 2020 MCTC (9).jpg
  • BMW R 18 2020 MCTC (6).jpg
  • BMW R 18 2020 MCTC (7).jpg

Her til aften trak BMW endelig klædet af deres nye cruisermodel, som har været i støbeskeen i årevis. Vi sad klar til den digitale præsentation, så du kan få et indblik i BMW R 18 her:

Det er snart et år siden, at BMW præsenterede en konceptversion af R 18, der tegnede rigtig godt for tyskernes tilbagevenden til cruiser-segmentet. Og nu er det så virkelighed, efter BMW fredag aften trak klædet af den færdige R 18 via live-stream på Facebook. 

Rå retrostil
Udseendet på den færdige BMW R 18 er rimelig tro mod konceptmodellen, med en langstrakt profil, elegante linjer og retrodetaljer hentet fra blandt andet R 5 fra 1936. Rørramme i stål og svingarm med integreret drivaksel giver illusionen af et fast bagstel, men der skjult en cantilever-affjedring bagtil, mens forenden har konventionel forgaffel med gaffelben, der er indpakket i sort lak – begge har justerbar dæmpning og forspænding.

Stjernen i forestillingen er en ny 1.802-kubik bokser-motor, der leverer 158 Nm.

Selvom R 18 er tænkt som en simpel, analog motorcykel, er der sneget sig lidt teknologi om bord. Den har nemlig både MSR og ASC moment- og traction-control, der kan indstilles i tre køreprogrammer: "Rain", "Rock" og "Roll" – og så siger man, at tyskerne ikke har humor! Der er desuden LED-lys og nøglefri adgang, og så kan både bakassistent og Hill Start Control fås som ekstraudstyr. 

Rekordstærk bokser-2'er
Kronjuvelen i R 18 er dog den 1.802-kubik store motor – den kraftigste 2-cylindrede boksermotor, der nogensinde har siddet i en produktionsmotorcykel ifølge BMW. Med 91 hk og hele 158 Nm er der da også godt med bundtræk i overskud, for i spændet mellem 2.000 og 4.000 o/min lover tyskerne, at der altid er mindst 150 Nm til rådighed.

BMW R 18 er bygget til let at skulle kunne tilpasses den enkeltes smag med et stort udvalg af udstyr.

De første R 18-modeller er allerede klar til butikkerne, og den indledende serie kommer til at hedde "First Edition" og kommer med klassisk sort lak, pinstripes, flere kromdele og et "First Edition"-skilt. Men ellers lægger BMW op til, at man selv skal sætte præg på sin R 18, "customizing" er nemlig indtænkt i konstruktionen.

Skab din egen R 18
Eksempelvis kan bagerste del af stellet let fjernes, hvis man ønsker solostil med f.eks. et Bobber-sæde. Desuden er alle kabler, slanger og greb til bremse og kobling placeret, så man let kan skifte f.eks. styr, uden at skulle trække nye. Du kan se nogle af de forskellige bud på designvarianter i præsentationsvideon nederst i artiklen.

Danske priser og levering kendes endnu ikke, men vi ser frem til at møde BMW's nye cruiser i virkeligheden – og rygtet vil vide, at den er den første af flere modeller bygget over den nye store boksermotor.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på tn@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.