Af Lars Rulffs / 12-12-2021

BSA lancerer første nye model i 40 år, og Gold Star 2022-modellen fremstår i rendyrket retrodesign, der minder om modeller fra det britiske Birmingham Small Arms storhedstid i 50/60’erne. Teknikken er mere moderne, og Gold Star drives af en 652 kubik, 1-cylindret, vandkølet motor med dobbelt overliggende knast, som fabrikken opgiver til 45 hestekræfter ved 6.000 o/min. og 55 Nm drejningsmoment ved 4.000 o/min. kræfterne overføres via en 5-trins gearkasse og kædetræk.

Gold Star er stilen tro udstyret med et traditionelt stålstel, og affjedringen består af 41 mm konventionel teleskopgaffel i front og to støddæmpere til baghjulet. Bremserne fortæller også om nye tider, da de er fra italienske Brembo med 2-stemplede flydende calipre til en enkelt 320 mm flydende skive til forhjulet, imens en Brembo enkelt-stemplet caliper til 255 mm bremseskive i bag, og bremsesystemet lever naturligvis op til nutidens krav om ABS på begge hjul. De klassiske egerfælge er henholdsvis 18” foran og 17” bagpå, og begge er udstyret med klassiske Pirelli Phantom Sportscomp dæk, og afstanden er 1.425 mm mellem de to hjulaksler.

Sædehøjden på 780 mm virker relativ lav, ligesom køreklar vægt på 213 kilo også peger i retningen af en let håndterbar model. Priser og leveringstidspunkter er endnu ikke offentliggjort, men teaseren fra BSA giver retrofans lidt at drømme om i det kolde vintermåneder.

Læs også

bsa

BSA er kommet til Danmark