MC nyheder

Helt nyudviklet Speed Triple

  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (13).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (14).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (7).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (1).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (4).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (3).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (10).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (11).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (12).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (6).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (8).jpg
  • Triumph Speed Triple 1200 RS MCTC (9).jpg

Triumph har præsenteret en helt ny version af deres legendarisk streetfighter, og den nye Speed Triple 1200 RS er både lettere, stærkere og mere avanceret end forgængerne.

Triumph Speed Triple var med til at skabe streetfighter-kategorien, da den blev lanceret tilbage i 1994, og den er løbende blevet opdateret, senest i 2018, hvor 1.050-kubik motoren blev hævet til 150 hk, og teknikpakken blev udvidet. Siden dengang er Speed Triple dog blevet overhalet af mere moderne konkurrenter med op mod 200 hestekræfter – men nu slår Triumph igen.

Mere triple-power
Hjertet i den nye Speed Triple 1200 RS er nemlig en nyudviklet række-3'er på 1.160 kubik, der leverer 180 hk og 125 Nm, samtidig med at den er både lettere, mere omdrejningsvillig og mere kompakt end forgængeren. Det er med til at gøre 1200 RS 10 kg lettere end forgængeren med en køreklar vægt på 198 kg, også takket være nyt stel og lettere kobling/gearkasse, der desuden har quickshift i begge retninger.

Udtrykket på den nye Street Triple er genkendeligt, men 1200 RS er ny fra dæk til spejle.

Selvom Speed Triple måske ligner sig selv, er hele motorcyklen smallere end før, mens mere kantede former skal give et aggressivt udtryk, samtidig med at nyt LED-lys er tro mod modellens ophav med de genkendelige dobbelte forlygter.

Teknologisk udvikling
Under overfladen gemmer Street Triple 1200 RS også på en markant større teknikpakke end forgængeren, med en 6-akses IMU som hjernen bag kurve-ABS og -traction-control samt de fem køreprogrammer. Derudover har modellen nu også nøglefri start, smartphone-opkobling og helt ny 5" TFT-farveskærm med indbygget sving-til-sving navigation.

Den trecylindrede motor vokser fra 1.050 til 1.160 kubik og leverer nu 180 hk.

Affjedringen klares af Öhlins, der har leveret fuldjusterbar NIX30-forgaffel og ditto TTX36 monoshock bagaffjedring. Bremserne er Brembo Stylema-enheder, og ifølge Triumph er 1200 RS den mest dynamiske Speed Triple til dato.

Med lavere vægt, mere power og bedre elektronikpakke lyder det ikke usandsynligt, og vi glæder os til at prøve den, når den lander hos forhandlerne engang i løbet af næste måned. Priserne får dog også et nøk opad til 246.000 kroner for den sorte version og 247.500 kroner for den matgrå.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på tn@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.