På verdensplan er salget af de små Speed 400 og Scrambler 400 X en kæmpesucces for Triumph, og nu lancerer de en ny model på samme platform, der måske kan lokke flere adventurehungrende europæere til en britisk A2-maskine.
Eller delvist britisk i hvert fald, hvor den nye Scrambler 400 XC er ligesom de andre 400'ere udviklet i samarbejde med indiske Bajaj Auto, men i tilfældene Speed og Scrambler 400 X fremstår byggekvaliteten dog ikke dårligere af den grund, så mon ikke det samme gør sig gældende med den nye XC.
Ikke kun stil
Selvom designet er umiskendeligt Triumph og gennemført Scrambler-inspireret som den nuværende Scrambler 400 X, skiller XC sig alligevel ud med specifikationer, der burde betyde at den ikke kun ligner en motorcykel, der kan køre offroad, men reelt har evner uden for asfalten også.
Under Metzeler Karoo-dækkene sidder nu fælge med trådeger, under motoren er der beskyttelsesplade i aluminium, og fortil er der høj forskærm foruden en lygteskal til at holde det værste mudder væk fra kroppen. På chassisfronten er der dog ikke sket yderligere fra X til XC, men 19" forhjul, 43 mm USD-forgaffel og 150 mm affjedringsvandring i begge ender tillader da også en smule eventyr, mens elektronikken hjælper med både offroad-ABS og justerbar traction-control.