Det var på EICMA-udstillingen i november 2019, at vi første gang så prototypen på Kawasakis rene elmotorcykel, der siden har fået konceptnavnet Endeavor. Udover elmotorcyklen har Kawasaki dog også planer om en hybridmotorcykel, der altså både kan køre på el og benzin, hvilket de præsenterede som del af deres fremtidsstrategi.
El i byen, benzin på landet
Hybridmotorcyklen, der endnu er på konceptplan, skulle være tiltænkt pendlere med korte til mellemlange daglige ture. En benzinmotor vil alene drive motorcyklen på motorvej og lignende, mens en elmotor og batteripakke ville give emissionsfri kørsel, når man kommer inden for bygrænsen.
En kombination af el-, benzin- og hybridkørsel skal gøres konceptet til den oplagte pendlermaskine.
Derudover vil de to også kunne samarbejde for ekstra motoroverskud, hvis der for alvor skal vrides med højrehånden på en snoet landevej. Men ligesom med biler er hybridmotorcyklen dog mest oplagt som overgangsløsning, indtil batterirækkevidden bliver stor nok til, at benzinmotor til motorvejskørsel er overflødigt.
Så kom den på markedet i morgen, ville elkørsel i byen uden rækkeviddeangst på langture jo være et gyldent kompromis – men spørgsmålet er, om behovet når at uddø, inden Kawasaki får udviklet modellen færdig. Du kan se tankerne bag konceptet i videoen herunder: