Af Daniel Bohnsen / 17-09-2025

Foto: Honda

Den elektrisk revolution ruller endnu ikke blandt motorcykler, som den gør i bilverdenen, og én af årsagerne til det kan være, at de etablerede mærker endnu ikke for alvor er kommet ind i kampen. Med undtagelse af den tidligere Harley-Davidson LiveWire og til dels Kawasakis små e-modeller, kommer alle elektriske tohjulere, der ikke er scootere, fra dedikerede elmotorcykelmærker som Zero og Energica. Men det bliver der lavet om på nu, hvor verdens største motorcykelproducent Honda har præsenteret deres første elektriske motorcykel WN7, som går i produktion til november og kan købes i butikkerne allerede fra starten af det nye år. 

100 Nm og lynladning

WN7 er en videreudvikling af EV Fun-konceptet, som Honda viste på EICMA-udstillingen sidste år, og er altså en nøgen motorcykel i den lille mellemklasse tiltænkt underholdende kørsel i by og på landevej – ikke langdistancetouring eller baneræs. Motoren er en 18 kW vandkølet elmotor, som trods de kun godt 24 hestekræfter skulle opleves som en 600 kubik benziner, takket være et højt elmoment på 100 Nm. Vægten er relativt lav for elmotorcykler med 217 kg køreklar, hvilket er på niveau med Hondas NC 750 X og seks kilo tungere end en CB 650 R e-clutch.

Rækkevidden fra det fastmonterede lithium-ion batteri er "over 130 kilometer", men med muligheden for lynladning med samme CCS2-stik, der findes ved stort set alle danske hurtigladere, kan der lades fra 20-80 procent på 30 minutter, så der kommer endnu 80 kilometer på batteriet efter en kaffepause. En fuld opladning fra 0-100 procent hjemme i ladeboksen tager derimod knap tre timer og er altså noget, der bedst klares natten over.

Fornuftig pris – i Danmark

I andre lande tæt på Danmark, som eksempelvis England, spås WN7 på forhånd til at blive så godt som usælgelig, da prisen derovre kommer til at ligge cirka 50 procent over en benzindrevet Honda CB 650 R. Sådan forholder det sig dog ikke herhjemme, hvor lempelige afgifter på elektriske køretøjer betyder, at Honda Danmark forventer en pris på omkring 90.000 kroner – altså 25.000-30.000 kroner under en CB 650 R, fortæller salgschef Mads Hansen til MCTC. Det placerer den prismæssigt tættere på en CB 500 Hornet, men det er nu ikke noget, der får Honda Danmarks salgschef til at blive bekymret for salget af den lille Hornet: "Jeg ser ikke WN7 stjæle kunder fra vores andre motorcykler, jeg tror, vi skal ud at ramme helt nyt segment med den og tiltale helt andre kundegrupper," forklarer Mads Hansen. "Om markedet så er klar til den, er svært at spå om, men vi tager den i hvert fald hjem og forventer at have den med allerede i starten af næste år til de danske motorcykelmesser."

"VI SKAL UD AT RAMME ET HELT NYT SEGMENT"

- Mads Hansen, Salgschef Honda Danmark

De fulde specifikationer for Honda WN7 offentliggøres først til EICMA-udstillingen 2025 i november måned, men allerede nu fortæller Honda, at den får 5" TFT-skærm med mobilopkobling, LED-lys i begge ender og har de klassiske Honda-kvaliteter balance, stabilitet og rendyrket underholdning intakt, samtidig med at den tilføjer en helt ny glidende, vibrations- og emissionsfri kørsel, der skal give en anden følelsesmæssig oplevelse bag styret end benzinmodellerne. Om det holder stik vil vise sig, når den elektriske Honda lander til sæsonstart 2026.

Læs også

Vilde customs: Så fed kan en GB 350 S blive

Gold Wing fejrer jubilæum med specialmodel

Elektriske Hondaer i stride strømme