Den elektrisk revolution ruller endnu ikke blandt motorcykler, som den gør i bilverdenen, og én af årsagerne til det kan være, at de etablerede mærker endnu ikke for alvor er kommet ind i kampen. Med undtagelse af den tidligere Harley-Davidson LiveWire og til dels Kawasakis små e-modeller, kommer alle elektriske tohjulere, der ikke er scootere, fra dedikerede elmotorcykelmærker som Zero og Energica. Men det bliver der lavet om på nu, hvor verdens største motorcykelproducent Honda har præsenteret deres første elektriske motorcykel WN7, som går i produktion til november og kan købes i butikkerne allerede fra starten af det nye år.
100 Nm og lynladning
WN7 er en videreudvikling af EV Fun-konceptet, som Honda viste på EICMA-udstillingen sidste år, og er altså en nøgen motorcykel i den lille mellemklasse tiltænkt underholdende kørsel i by og på landevej – ikke langdistancetouring eller baneræs. Motoren er en 18 kW vandkølet elmotor, som trods de kun godt 24 hestekræfter skulle opleves som en 600 kubik benziner, takket være et højt elmoment på 100 Nm. Vægten er relativt lav for elmotorcykler med 217 kg køreklar, hvilket er på niveau med Hondas NC 750 X og seks kilo tungere end en CB 650 R e-clutch.
Rækkevidden fra det fastmonterede lithium-ion batteri er "over 130 kilometer", men med muligheden for lynladning med samme CCS2-stik, der findes ved stort set alle danske hurtigladere, kan der lades fra 20-80 procent på 30 minutter, så der kommer endnu 80 kilometer på batteriet efter en kaffepause. En fuld opladning fra 0-100 procent hjemme i ladeboksen tager derimod knap tre timer og er altså noget, der bedst klares natten over.