MC nyheder

Ny MT-07: Opdateret storsællert

  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (1).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (14).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (13).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (9).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (8).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (6).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (4).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (2).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (3).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (15).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (10).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (11).jpg
  • Yamaha MT-07 2021 MCTC (12).jpg

Yamaha har netop offentliggjort 2021-versionen af deres populære nøgenmodel i mellemklassen. Den nye MT-07 byder på mere end en gang frisk lak, men er alligevel nærmere end opdatering end en ny model vi har samlet højdepunkterne i artiklen her.

MT-07 har været så stor en succes for Yamaha siden introduktionen i 2014, at det er svært at forstå. Herhjemme har den været den bedst sælgende motorcykel alle seks år i træk, og den har kurs mod igen i år at give andenpladsen så eftertrykkeligt baghjul, at der leveres dobbelt så mange MT-07'ere som nogen anden motorcykel.

Små men vigtige ændringer
Selvom modellen fik en opdatering i 2018, stammer de grundlæggende komponenter i MT-07 dog stadig fra 2014, så vi havde måske forventet en større overhaling af Yamahaen, end det er tilfældet. 2021-modellen er nemlig endnu en opdatering af den oprindelige platform og altså ikke en helt ny motorcykel, men der er alligevel vigtige opdateringer at fremhæve.

Den mest åbenlyse forandring er den nye Y-formede forlygte, der fremover skal være kendetegn for MT-serien.

Først og fremmest er den veloplagte CP2-motor nu blevet Euro 5-godkendt, hvilket har kostet en lille smule kræfter, så de to cylindre nu leverer 67 Nm og 73 hk i stedet for 68 Nm og 75 hk – men til gengæld skulle momentkurven være mere lineær op gennem omdrejningsspektret. I praksis er forskellen nok begrænset, men til gengæld er der håb for, at de nye bremser gør en mærkbar forskel, for de forreste skiver er vokset fra 282 mm til 290 mm.

Futuristisk design
Bredere styr og nye Michelin Road 5-dæk afrunder de køretekniske opdateringer, men der er også nyheder på design og udstyr. Således har MT-07 fået LED-blink for og bag samt en markant ny LED-forlygte i stil med MT-125, MT-03 og den nye MT-09 som vi præsenterede sidste uge.

MT-07 får ikke TFT-skærm som den nye MT-09, det mørke instrument er stadig af LCD-typen.

Modsat MT-09 og konkurrenter som Kawasaki Z 650, får den nye MT-07 dog ikke TFT-farveskærm, men må derimod nøjes med et opdateret LCD-display med mørk baggrund. Udseendet har dog fået et løft, og det samme kan siges om designet generelt, hvor Yamaha virkelig er gået all-in på deres "Dark Side of Japan"-stil med et meget aggressivt udtryk fra de nye lygter og kåbedele.

Generelt udgør den nye MT-07 et mere markant skifte end seneste opdatering, men vi havde måske gerne set udstyr som USD-forgaffel og slipperkobling føjet til modellen. Til gengæld er prisen på den populære Yamaha stort set uændret, for den nye MT-07 kommer til at koste 84.990 kroner, når den lander hos forhandlerne til januar 2021 – kun 2.000 kroner mere end forgængeren.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på tn@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.