MC nyheder

Ny streetfighter fra BMW

  • BMW S 1000 R MCTC  (9).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (8).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (7).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (1).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (11).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (12).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (2).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (3).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (4).jpg
  • BMW S 1000 R MCTC  (5).jpg

S 1000 R er blevet præsenteret i en opdateret version, der som sædvanlig bygger på superbiken S 1000 RR, som BMW lancerede ny model af sidste år.

Da BMW sidste år sendte en ny kåbeklædt S 1000 RR-superbike på markedet, vidste vi godt, at den nøgne streetfighter-udgave S 1000 R måtte være på vej – og nu har tyskerne så præsenteret en lettere, mere dynamisk og mere avanceret udgave af deres afklædte superbike.

"Fornuftig" opdatering
BMW S 1000 R har fået glæde af S 1000 RR opdaterede chassis med lettere stel og nyudviklet affjedring og svinggaffel. Det holder den køreklare vægt under 200 kilo – 6,5 kilo mindre end forgængeren – hvilket lover godt for køreegenskaberne. I en tid hvor bl.a. Ducati, Kawasaki, MV Agusta og KTM lancerer streetfightere med omkring 200 hestekræfter, har BMW dog taget den fornuftige vej og holdt fast i droslingen af superbike-rækkefireren.

S 1000 R blev præsenteret sammen med en opdateret G 310 R, der bl.a. har fået LED-lys og Euro 5-godkendelse.

Det er altså ikke de fuldfede 207 hk ved 13.000 o/min fra S 1000 RR, man finder i den nye S 1000 R, men derimod samme konfiguration som S 1000 XR, der prioriterer bund- og mellemområde. Det betyder dog stadig 165 hk fra 11.000 o/min og 114 Nm fra 9.250 o/min, og til gengæld koster BMW'en ikke 270.000-400.000 kroner som de 200-hestes konkurrenter.

Intelligent elektronik
Ét anden stort udviklingsområde for den nye S 1000 R i forhold til forgængeren er på elektronikfronten, hvor en ny 6-akses IMU er udgangspunktet for antistejle-system, ABS Pro med kurvefunktion, dynamisk traction-control baseret på WSBK-raceren og tre forskellige køreprogrammer. Et fjerde program, "Dynamic Pro", kan tilkøbes, og det giver ekstra justerbarhed foruden launch control, pit-begrænser og hjælp til bakkestart.

Motoren er baseret på den opdaterede rækkefirer i S 1000 RR og har samme effekt som sportstoureren S 1000 XR. 

S 1000 R har også fuldt LED-lys med forlygte som F 900 R, den velfungerende 6,5" TFT-skærm med mobilopkobling, samt et nyt design i stil med BMW's andre nøgenmodeller. Som ekstraudstyr kan derudover fås quickshift, adaptivt kurvelys og meget andet, men så stiger prisen et godt stykke over de 199.999 kroner, som S 1000 R er opgivet til.

BMW S 1000 R forventes klar hos forhandlerne til sæsonstart, og indtil da kan du se mere af den gennemførte streetfighter i videoen herunder:

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på tn@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.