Ny Yamaha til bilkørekort

  • Yamaha Tricity 300 MCTC (1).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (15).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (2).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (8).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (4).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (5).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (6).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (9).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (10).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (11).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (12).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (13).jpg
  • Yamaha Tricity 300 MCTC (14).jpg

Yamaha har præsenteret en trehjulet maxiscooter, der skiller sig ud ved at må køres på almindeligt B-kørekort i Danmark. Læs om den nye Yamaha Tricity 300 her.

Maxiscootere er enormt populære i europæiske storbyer syd for Danmark, men har aldrig fået samme udbredelse herhjemme. Det gælder ikke mindst de trehjulede modeller som Yamaha Tricity og Piaggio MP3, men nu introducerer Yamaha en ny model herhjemme, som håber på at ændre det.

Må køres som bil
Modsat Niken-motorcyklen, som Yamaha lancerede sidste år, må den nye Tricity 300 nemlig køre med almindeligt B-kørekort, hvis man er fyldt 21 år. Selvom det i princippet er en A2-motorcykel, betyder afstanden mellem forhjulene, tilføjelsen af en fodbremse, samt en funktion der låser scooteren oprejst, nemlig at den kan godkendes til bilkørekort.

Tricity er en såkaldt "LMW" (Leaning Multi Wheeler), der bruger Ackermann-system ligesom Niken.

Hvad end man ser sig selv som bilist eller motorcyklist ombord på Tricity 300, får man et friskt køretøj, som med plads til to personer og bagageplads nok til to fullfacehjelme er et ganske praktisk alternativ til en bybil - og parallelparkering er alt andet lige lettere, når man kan holde på tværs af kørselsretningen.

Friskere end en VW Up
Motoren er samme 292-kubik Blue Core-énstamper som i XMAX 300-modellen, hvor den leverer 28 hk og 29 Nm. Yamaha har ikke oplyst vægten, men vi bliver overraskede, hvis det er under 200 kilo, og det gør jo nok ikke Tricity 300 til nogen decideret raket, men sikkert alligevel frisk nok fra 0-50 km/t. Det burde dog til nøds være muligt at tage et smut på motorvejen, særligt på strækninger med 110-begrænsning.

I modsætning til Niken har Tricity 300 "tilt lock" funktion, så scooteren selv kan holde balancen ved stilstand.

En 267-millimeters bremseskive på hver af de tre hjul skal stoppe scooteren igen, og med både ABS og traction-control kan også uerfarne bilister bare trykke til uden at ryge om på siden. Tricity 300 har desuden både parkeringsbremse, LCD-instrumenter, nøglefri tænding og LED-lygter, og er således ret fint udstyret.

Yamaha Danmark har ikke offentliggjort priser på Tricity 300 endnu, men bekræfter at den kommer på markedet næste år, og må køres med bilkørekort herhjemme.

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.