Af Daniel Bohnsen / 26-09-2025

Kawasaki udvider i år deres Z-serie med to nye modeller: Z1100 og Z1100 SE. De placerer sig mellem den populære Z 900 og den voldsomme Z H2, og er på den måde arvtagere til den gamle Z 1000. Designet følger Sugomi-filosofien med nærmest olmt udseende LED-forlygter, et nyt lygtehus med finner samt skarpe linjer, der skal fremhæve det aggressive udtryk.

Udstyr og teknologi

Z1100 og Z1100 SE er konstrueret omkring en aluminiums-ramme med SFF-BP forgaffel og horisontal back-link affjedring. Standardmodellen får 310 mm bremseskiver og monoblok-calipere, mens SE-versionen er udstyret med Brembo-komponenter, stålarmerede bremseslanger og en Öhlins S46-bagdæmper med ekstern forspændingsjustering.

Førerpladsen er domineret af et 5” TFT-display med sving-til-sving navigation, smartphone-integration og adgang til funktioner via Kawasakis Rideology-app, herunder stemmestyring. Kawasaki fremhæver også en omfattende elektronisk pakke med IMU-baserede systemer, traction control, cornering management, integreret ABS samt forskellige køreprogrammer, som spænder fra Sport og Road til Rain og et brugerdefineret Rider-mode.

Motor og ergonomi

Begge modeller benytter Kawasakis 1.099 cm³ rækkefirer, der kendes fra Versys og Ninja 1100, og som i Z-modellerne yder 136 hk og 113 Nm moment. Motoren har fået længere slaglængde, reviderede knastprofiler og lettere stempler ift. forgængeren., og gearkassen er justeret med længere 5. og 6. gear, hvilket skal give en mere rolig karakter ved landevejskørsel. Derudover er ergonomien ændret med 22 mm bredere styr placeret 13 mm længere fremme for mere agile køreegenskaber.

Selvom Z1100 og Z1100 SE egentlig er 2026-modeller, lander de allerede hos Kawasaki-forhandlerne i næste måned, og priserne for de hidsigste Z-modeller uden kompressor starter ved 169.900 kr. for Z 1100 og 199.900 kr. for SE-versionen i Danmark.

Læs også

Kawasaki opdaterer danskerdarling

Ninja og Versys vokser

Video: Kawasaki tester kommende brintmotorcykel