Af Daniel Bohnsen / 22-02-2023

Det kan virke lidt kontraintuitivt at ville gøre en stor, tung cruiser sportslig, men der er efterhånden flere eksempler på, at selv et tilbagelænet udgangspunkt kan blive en hæderlig køreoplevelse også i sving.

 

Mere end bare pynt

Nyeste model i den række er måske Sport Chief-modellen fra Indian, der med udgangspunkt i den nyudviklede Chief fra 2021 skruer op for performance-ambitionerne med flere seriøse komponenter. Her er altså ikke blot tale om en ny sportskåbe (selvom Sport Chief også har fået sådan én), men regulære forbedringer af både affjedring og bremser.

Forrest sidder nu en USD-forgaffel fra KYB, som også bruges på Challenger-modellerne, mens den enlige bremse er erstattet af dobbelte skiver med radialmonterede Brembo-bremsecalipre med fire stempler. Bagtil er FOX-affjedring med hævet 100 mm vandring, hvilket øger nedlægningsvinklen til 29,5 grader og giver bedre svingegenskaber.

Sport Chief har forbedret affjedring og bremser, samt ny kåbe og hævet moto-styr.

Den nye Indian fås i grå, sort eller rød – alle med matsorte detaljer.

Velkendt fundament

Stel og motor er uændret, men med 162 Nm og 92 hk fra en V2-motor på 1.890 kubik er det ikke lige frem overarme, Chief-serien mangler. Derudover har Sport Chief også samme elektronikpakke med køreprogrammer, trådløs start og Indians fede Ride Command TFT-skærm, mens den visuelt skiller sig ud med solosæde, den nye lygtekåbe og hævet moto-style styr.

Hvad det 152 mm hævede styr skal gøre godt for i samspil med de ellers oprigtige sportsforbedringer, kan man jo spørge sig selv om, men om ikke andet får det Sport Chief til at skille sig ud fra resten af modelprogrammet. Dansk lancering og pris er endnu ukendt, men et bud vil være omkring de 400.000 kroner.

Læs også

Ny Indian: Moderne amerikaner-touring

Chefen fylder 100 og fejres med tre nye modeller

Indian lancerer ny Sixty-model