Suzuki har præsenteret opfølgeren til den populære GSX-S 750, som er én af de bedst sælgende Suzuki-motorcykler herhjemme. Faktisk har den indtil videre i 2021 solgt næsten lige så godt som Yamahas MT-07. Det viser tal fra DBI IT, som MCTC har fået indsigt i. Men tilbage til nyeste skud på GSX-S-stammen: GSX-S 950.
Ifølge Suzuki er den klar til august, men dansk levering og pris er dog endnu ukendt – måske fordi lageret af GSX-S 750 lige skal tømmes først.
GSX-S 950 skal da også ses som en "genbrugsmodel" snarere end en helt ny model, for motor og stel (og en række andre komponenter) stammer fra GSX-S 1000.
Færre kræfter end GSX-S 750
Selvom GSX-S 950-motoren er på flere kubik end GSX-S 750, så fås den ikke med lige så mange kræfter som 750'eren, der maksimalt yder 114 hk.
Trods rækkefireren på 999 kubik så yder GSX-S 950 maksimalt 95 hk, da den også skal kunne tilpasses A2-kørekortets maksimale 48 hk. I A2-udgaven yder GSX-S 950 48 hk ved 6.100 o/min og 76 Nm ved 3.250 o/min.
Til gengæld har den blandt andet samme vægt på 214 kilo og sædehøjde på 810 mm som GSX-S 1000. Men modsat har den (desværre) hverken køreprogrammer at vælge imellem eller quickshift.
Den nye Suzuki GSX-S 950.
Se flere billeder i galleriet øverst.
Udvalgte specifikationer for Suzuki GSX-S 950:
- Euro 5-godkendt og neddroslet 999 kubik rækkefirer fra GSX-S 1000
- 95 hk ved 7.800 o/min og 92 Nm ved 6.500 o/min (A2-versionen yder 48 hk og 76 Nm)
- Opgivet til at køre 16,4 km/l ved blandet kørsel
- Stel og svingarm i aluminium
- Assist- og slipperkobling, traction control, Ride-by-Wire, Easy Start og Low RPM Assist-system
- 43 mm KYB USD-forgaffel (ikke justerbar), justerbar bagstøddæmper
- 4-stemplede Tokico mono-block-calipre til 310 mm skiver foran
- Ny dobbelt LED-forlygte
- 19 liter benzintank
- LCD-display
- 810 mm sædehøjde
- Tre farver: Blå, hvid eller sort