Af Christian Friis / 17-12-2025

Det er som om, at debatten vedrørende "åbenbart uegnede dæk" ingen ende vil tage. Senest er der blevet pustet til ilden efter en DR-artikel, hvoraf det fremgår, at der er stor forskel på, hvordan landets politikredse har håndhævet loven. Men det bliver der lavet om på nu.

"Loven siger, at man skal sørge for at have egnede dæk i forhold til føret. Det har den altid sagt, nu er det bare blevet præciseret, og det gælder i øvrigt både sommer og vinter. Men for at vi som politi kan løfte bevisbyrden, så skal vi have noget at hænge det op på," siger politiassistent i Rigspolitiet, Christian Berthelsen, til MCTC.

"Jeg siger ikke, at det er hverken sikkert eller klogt at køre på sommerdæk om vinteren, men i loven står der ikke, at vinterdæk er påkrævet i vintermånederne, og hvis vi skal sigte nogen, skal vi også være sikre på, at sagen kan holde i retten. Derfor vil det som udgangspunkt for os også kræve, at man forårsager et uheld, forhindrer fremkommelighed eller lignende," siger Christian Berthelsen og tilføjer: "Det gælder ikke kun om vinteren. Man kan i princippet også blive sigtet for at køre på vinterdæk om sommeren, hvis det er medvirkende årsag til et uheld".

Christian Berthelsen vil ikke afvise, at politiets nuværende standpunkt kan ændre sig fremover. "Det kan godt være, vi senere vil prøve at rykke grænserne. Men lige nu går vi konservativt til værks," siger han.

Ministeren er tavs

I forhold til biler såvel som motorcykler, ja køretøjer generelt, er konklusionen derfor, at dét at køre med eksempelvis sommerdæk i snevejr i sig selv ikke er ensbetydende med en bøde – der vel at mærke fortsat lyder på 1.000 kroner per dæk.

For at politiet kan eller vil udskrive en bøde, kræver det, i hvert fald i skrivende stund, at kørsel med åbenbart uegnede dæk skal kunne kædes sammen med en konkret hændelse som et uheld, eller at man er til gene for trafikken.

Dermed er det heller ikke ikke et ufravigeligt krav, at man skal køre med godkendte helårs- eller vinterdæk på sin motorcykel – hvilket i øvrigt kan være vanskeligt at anskaffe. Anbefalingen er dog som altid at holde ind og lade motorcyklen stå, hvis vejret bliver for ekstremt eller helt undlade at køre ud i snevejr.

MCTC ville gerne have haft en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen (V). Han ønsker dog ikke at stille op til interview, og han har i øvrigt ingen kommentarer til, hvordan politiet håndhæver reglerne, oplyser Transportministeriet til MCTC.

Læs også

Nej til periodisk mc-syn

SMC sætter en stopper for hastighedsbegrænsning

Massivt opbud af politimotorcykler