Ny type kæde er på linje med kardan

BMW Motorrad lancerer nu en ny type X-ringskæde med ”industriel diamant”-belægning. Ifølge den bayerske producent skulle kæden være fuldstændig vedligeholdelsesfri, og den kræver heller ikke efterspænding – nærmest som kardan.

BMW Motorrad er særligt kendt for sine motorcykler med kardantræk, som de efterhånden har produceret i mere end 90 år. Men nu introducerer tyskerne for første gang en ny type kæde, den såkaldte M Endurance-kæde, som BMW slet og ret kalder en ”vedligeholdelsesfri kæde”.

”Ligesom tidligere X-ringskæder har M Endurance-kæden en permanent smøremiddelspåfyldning mellem ruller og stifter, der er omgivet af X-ringene. Det, der imidlertid er helt nyt, er, at den tidligere og nødvendige yderligere smøring af kæden (eksempelvis med kædespray, red.) ikke længere er nødvendig, og der kræves heller ikke efterspænding fra tid til anden […],” skriver BMW Motorrad blandt andet i en pressemeddelelse.

Årsagen til dette er ifølge BMW en ny belægning på rullerne – såkaldt ”tetrahedralt amorft kulfiber (ta-C)”, der også er kendt som ”industriel diamant”. Belægningen er kendetegnet ved ekstrem hårdhed og modstandsdygtighed. I modsætning til hidtil anvendte metaloverflader slides belægning med ta-C ikke væk, og den tilbyder samtidig også en stærkt reduceret friktionskoefficient.

På den tyske udgave af BMW-Motorrads hjemmeside kan man eksempelvis tilkøbe M Endurance-kæden til S 1000 RR.
Den nye kæde koster 97,47 euro (lidt over 700 kroner), og det lyder umiddelbart ganske billigt for en tilsyneladende fuldstændig vedligeholdelsesfri kæde.


”Takket være fremragende tørre smøreegenskaber og eliminering af slid giver M Endurance-kædens ta-C-belagte ruller vedligeholdelseskomfort svarende til en akseldrevet motorcykel,” påstår BMW.

M Endurance-kæden i størrelse 525 fås nu til de to 4-cylindrede modeller BMW S 1000 RR og S 1000 XR enten som tilbehør eller direkte fra fabrikken som ekstraudstyr. Tyskerne oplyser dog, at man også arbejder på at forberede yderligere BMW-modeller til den nye kædetype.

Det bliver enormt spændende at se, om det nye påfund rent faktisk virker som beskrevet. Og hvis det gør, bliver det ligeledes spændende at holde øje med, hvorvidt andre producenter følger trop med lignende tiltag til deres kædetrukne motorcykler.

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.