I slutningen af sidste år viste en japansk custom-garage en vild cruisermodel med en kæmpestor BMW boksermotor som hjerte. Som opfølger til "The Departed" customcyklen, er BMW nu kommet med deres eget bud på en cruisermodel værdig til markedets største boksermotor - og den ser ikke ud til at være langt fra produktionsstadiet.
Motorblok og gearkasse er udført i glasblæst aluminium - slagvolumen er 1800 kubik.
Den klassisk udseende BMW-cruiser blev fremvist på det årlige Concorso d’Eleganza Villa d’Este, der passende nok har været hjemsted for fremvisning af klassiske køretøjer i den helt dyre ende uafbrudt siden 1929. Selvom stilen og designet på den store BMW er klassisk, gemmer der sig dog moderne teknologi under overfladen.
BMW's største bokser
Det vigtigste element er naturligvis motoren: En 1800-kubiks 2-cylindret bokserenhed med luft/oliekøling. Selvom der står R18 "Concept" på siden af den, er motoren angiveligt ikke langt fra at kunne sidde i en serieproduceret BMW - men måske Solex-kaburatorerne er erstattet med indsprøjtning til den tid?
Stilen er kraftigt inspireret af 1950'ernes BMW'er, bl.a. U-formen i forlygten, der dog oplyses af LED.
Med bredt 18" baghjul, stort 21" forhjul og tilhørende Metzeler dæk går BMW direkte efter det klassiske cruiser/chopper-segment, der traditionelt har været domineret af amerikanske producenter. Og der er nok ingen tvivl om, at Harley-Davidson godt kan begynde at kigge sig over skulderen, for den enorme boksermotor må producere moment nok til at rotere planeten - og rygtet vil vide, at den færdige motorcykel vises allerede senere i år.
Vi synes i hvert fald, at den ser fantastisk ud, og hvis du vil høre kraftværket i aktion, er det bare at trykke på videoen herunder: