Honda har lige præsenteret sin første elmotorcykel: WN7. Men Honda er den ikke den eneste etablerede motorcykelproducent, der undersøger alternativer til forbrændingsmotoren. Det gør man blandt andet også hos Ducati med den elektriske V21L-prototype, hvor man faktisk går et skridt videre, hvad selve batteri-teknologien angår.
I samarbejde med Volkswagen-koncernens virksomheder, som både Ducati og Audi er en del af, tester man i øjeblikket muligheden for at skabe batteripakker med højere energitæthed. Det gør man med de såkaldte solid-state-batterier eller faststofbatterier på dansk, der modsat gængse "standard" litium-ion-batterier netop har langt højere energitæthed foruden hurtigere opladningstid og længere holdbarhed, samtidig med at de fylder og vejer mindre.
Og dét er alt sammen noget, der – særligt i motorcykelverdenen – er i høj kurs. Modsat biler, hvor vægt og plads ikke er helt så afgørende, så "døjer" motorcykler med deres åbenlyse fysiske begrænsninger. Derfor kan solid-state-løsninger meget vel blive afgørende for elmotorcyklernes fremtid, hvorfor det bliver spændende at følge Ducatis videre tests og forskning på området.
Det er dog værd at understrege, at Ducatis V21L – som har været motorcyklen i den elektriske MotoE-serie, der nu er sat på foreløbig pause – udstyret med faststofbatterier fortsat kun er en prototype. Omvendt rammer eksempelvis Hondas nye WN7 forhandlerne allerede i begyndelsen af 2026.